Monday, April 25, 2011

.makanan kampong.

salam..cik nana kalau balik umah je mesti ligat pikir nak melantak ape..bile da kat umah sori lah yer fast food bagai tu..memang takde ok..yang ada tepung gandum bebundle3..;p dengan tepung kite bleh 'design' bagai2 makanan kampong ok..

1)tempe goreng

beli tempe banyak-banyak,lepastu bancuh tepung sedap2 letak ketumbar, kari, bahan perasa secukup rase, lepastu potong tempe sesedap rase, lepastu bleh goreng sesedap rase. okeh lepastu bleh makan secukup rase cicah sambal kicap banyak-banyak..ini makanan tradisi orang jawe ;) makan tempe goreng begitu saje. sedap ok tak pecaye cubelah.


2)lempeng

lempeng ni sangat mudah kejadian nye okeh..cume bancuh tepung gandum dan air secukup rase. letak la garam secubit-cubit cket..lepastu boleh lah melempeng di atas kuali leper..da siap sila makan dengan sambal tumis ikan bilis..sedap okeh, tak tipu..

sori kalau makanan ni tak menyelerakan..
cik nana hanya orang kampong yang duduk di pekan koboi ;)

No comments:

.makanan kampong.

salam..cik nana kalau balik umah je mesti ligat pikir nak melantak ape..bile da kat umah sori lah yer fast food bagai tu..memang takde ok..yang ada tepung gandum bebundle3..;p dengan tepung kite bleh 'design' bagai2 makanan kampong ok..

1)tempe goreng

beli tempe banyak-banyak,lepastu bancuh tepung sedap2 letak ketumbar, kari, bahan perasa secukup rase, lepastu potong tempe sesedap rase, lepastu bleh goreng sesedap rase. okeh lepastu bleh makan secukup rase cicah sambal kicap banyak-banyak..ini makanan tradisi orang jawe ;) makan tempe goreng begitu saje. sedap ok tak pecaye cubelah.


2)lempeng

lempeng ni sangat mudah kejadian nye okeh..cume bancuh tepung gandum dan air secukup rase. letak la garam secubit-cubit cket..lepastu boleh lah melempeng di atas kuali leper..da siap sila makan dengan sambal tumis ikan bilis..sedap okeh, tak tipu..

sori kalau makanan ni tak menyelerakan..
cik nana hanya orang kampong yang duduk di pekan koboi ;)

No comments: