Tuesday, November 8, 2011

. lempeng jala cicah sambal tumis ikan bilis .

As'salam.


di petang-petang hari di kala hujan renyai-renyai adalah baik nye jika cik nana cakap pasal makanan. okeh, perut dikala waktu-waktu camni memang seperti mintak penampor. nasib baik kat rumah tengah cuti bolehlah pang pung pang pung kat dapor ketuk kuali. haha


okeh, kat dapur ada tepung gandum. ape lagi bancuh tepung dengan air dan bubuh sikit garam. done ! boleh lah melempeng buat lempeng ! pastu boleh buat sambal tumis ikan bilis untuk cicah dengan lempeng. tekak orang joho haruslah lempeng cicah sambal tumis ikan bilis bukan dengan gula. ^^,


tapi bile cik nana dah jejak ke dapur haruslah manipulasi makanan jadi lebih hebak ! haha walaupun tak la hebak mane. lempeng tak dilempeng tapi di jala. paham tak ? makne nye lempeng cik nana macam roti jala. eh, roti jala ke lempeng ? eh, lempeng ke roti jala? ha lempeng jala. boleh ?





orang bile dah terlebih rajin memang macamni. senang-senang melempeng je terus, haku pegi gedik-gedik pegi jala tepung tu. haha saje nak nampak menarik. bancuhan tepung lempeng tapi hasilnye ala-ala roti jala. kalau roti jala haruslah makan dengan kari buatan ibu yang lazat tu.


ada sape-sape lagi kretip
buat lempeng jadi pizza mungkin ?
hmmm..




okbai,
cik nana



4 comments:

Lai Qma said...

lempeng jala p0n,ttap nmpk sdap n mnyelerakn..lapar lak ase ptg2 neh..haha

Kathy Tuah said...

x penah lak sy terfikir nak buat lempeng tu mcm roti jala..lepas ni leh try la..sebab nampak menerik :)

cik nana said...

lai qma: hehe kan? ptg2 cmni klu lapar yg x sedap pon nmpk sedap. haha

cik nana said...

kathy tuah : klu mls mmg x wat, tp tgh rajin.. hihi try lah. 2 in 1.. ;)

. lempeng jala cicah sambal tumis ikan bilis .

As'salam.


di petang-petang hari di kala hujan renyai-renyai adalah baik nye jika cik nana cakap pasal makanan. okeh, perut dikala waktu-waktu camni memang seperti mintak penampor. nasib baik kat rumah tengah cuti bolehlah pang pung pang pung kat dapor ketuk kuali. haha


okeh, kat dapur ada tepung gandum. ape lagi bancuh tepung dengan air dan bubuh sikit garam. done ! boleh lah melempeng buat lempeng ! pastu boleh buat sambal tumis ikan bilis untuk cicah dengan lempeng. tekak orang joho haruslah lempeng cicah sambal tumis ikan bilis bukan dengan gula. ^^,


tapi bile cik nana dah jejak ke dapur haruslah manipulasi makanan jadi lebih hebak ! haha walaupun tak la hebak mane. lempeng tak dilempeng tapi di jala. paham tak ? makne nye lempeng cik nana macam roti jala. eh, roti jala ke lempeng ? eh, lempeng ke roti jala? ha lempeng jala. boleh ?





orang bile dah terlebih rajin memang macamni. senang-senang melempeng je terus, haku pegi gedik-gedik pegi jala tepung tu. haha saje nak nampak menarik. bancuhan tepung lempeng tapi hasilnye ala-ala roti jala. kalau roti jala haruslah makan dengan kari buatan ibu yang lazat tu.


ada sape-sape lagi kretip
buat lempeng jadi pizza mungkin ?
hmmm..




okbai,
cik nana



4 comments:

Lai Qma said...

lempeng jala p0n,ttap nmpk sdap n mnyelerakn..lapar lak ase ptg2 neh..haha

Kathy Tuah said...

x penah lak sy terfikir nak buat lempeng tu mcm roti jala..lepas ni leh try la..sebab nampak menerik :)

cik nana said...

lai qma: hehe kan? ptg2 cmni klu lapar yg x sedap pon nmpk sedap. haha

cik nana said...

kathy tuah : klu mls mmg x wat, tp tgh rajin.. hihi try lah. 2 in 1.. ;)