Saturday, October 27, 2012

.DIY bunga Aidiladha.


Assalammualaikum..

 
Salam Aidiladha semuaaaa. Sehari sebelum raya aku macam lah tetiba rajin semangat berkobar-kobar nak DIY bunga sebab macam dah lama tak DIY.  Last sibuk-sibuk DIY masa bulan puasa lepas. Kalut DIY sebab nak raya. Ha nampak tak permainan aku sibuk DIY sebab nak raya. Adess macam mana lahai konon-konon nak bisnes kate nye. huk-huk.


Ahh aku kalau tetiba nak DIY, terus lah kalut selongkar apa yang aku ada nak DIY. Kalau macam tetiba, memang tak lah sempat nak beli ke hape pakai je apa yang ada. Kalau macam tak cukup barang ke diam-diam jela cari alternatif lain. So haritu aku buat dua jenis bunga DIY. Aku pun tak sure material apa yang aku pakai, nak kata kain bukan kain, nak kata kertas pun bukan kertas.




Bunga bulat sedebak kelopak banyak tu agak mengucap panjang ye nak men DIY nye. Huu. Tapi disebabkan teringin nak buat meluap-luap aku gigihkan juga gunting kelopak seketul-seketul. Lepastu nak cantum tiap kelopak kat setiap layer gigih aku kayuh mesin jahit ibu aku. Setiap layer dijahit bukan di gam ye. Padahal takde gam uhu. Hahaha. 



DIY bunga kedua ala-ala bunga kekwa ye kawan-kawan. Yang ni agak mudah tapi agak leceh sebab nak racik-racik halus-halus tu ha. Dah racik-racik buat inti bunga lepastu gunting pulak kelopak ala-ala kelopak kekwa terus lilit-lilit je siap. Eh jangan ditanya aku gigih DIY bunga ni nak buat apa. Haaa jawapan nya aku saje-saje je cuba buat lain kali kalau nak buat hantaran ke dah senang. Haha hantaran 12 dulang penuh bunga DIY boleh ? Hikhik.





Sebenarnya dari bunga-bunga DIY macamni, macam-macam benda kretip boleh terhasil. Buat aksesori boleh, buat hiasan boleh, buat sarung bantal pun boleh okay. Ibu aku dah tempah tu suruh aku buat bunga kelopak-kelopak tu banyak-banyak nak buat sarung bantal kat kusyen tu ha. 



*Eh ada tak sesape berminat nak tempah bunga DIY ni selain dari ibu aku ? Hikhik ;p




35 comments:

Jna marcello said...

Cantikkkkkkk nya!
Tempah bila boleh dpt????

Ezy Chiaki said...

comelnye bunge

Kathy Tuah said...

wah, cantik! mmg nampak kegigihan sapa yg buat ni :')

kalau benda2 cenggini mmg sis angkat bendera putih.. bukan setakat x pandai tapi malas! hihi..

syakey said...

alaaaa. ajar lah mcm mana nk buat. comel!!

cik nana said...


jna : hihi cantikkkk kan ? haaaa jna bila nak tempah ? lambat2 nanti tempahan ditutup. hahaha ;p


ezy : bunga memang comels.. hee


sis kathy : kiki gigih lagi gagah membuatnye. haha. takpe sis masak dah sehebat chef. pheww


syakey : boleh2. nanti yer. ;)

✿Lady Ainaa✿ said...

oh my!! cantiknya!! the way sis tangkap gambar pun cantik!! awww

Khalilah MNor said...

*Tengok hasil kreatif tangan nana, pastu tengok tangan sendiri...* Knp la tgn ni tak pernah rajin dan kreatif untuk barang comel2 ni? Sgt cantik la nana! ;)

murni said...

waaaa kreatif !!! kalao muni pakai tak jadi la ! hehehe keep it up sis :)

✿Gucciey Lavender✿ said...

canteknyeeeeee ... serious lawa !

shiyda said...

wahh ! sangat kreatif la awak ! jeles ni . . :P btw cantik sangat2 :)

ainraus said...

comelnya nana! boleh la hantar kat ain. wuwuwuwuwuw. bila nak jumpa ain ni nanan? :(

cik nana said...


ainaa : alolor maluu le camni. hikhik. mekasih ena. btw mmg suke amik2 gambar ni. hik


khalilah : takpe, lain org lain minatnye kann. buat utk isi2 masa lapang. kalau DIY tak comel pun msti nampak comel tau. hee


murni : tenkiuu.murni pun boleh cuba ni ;)


gucciey : hee terima kasih. eh awk pun boleh try jugak tau ;)


syida : mekasihhh. kalau minat semua boleh jadi kan. hee. thanks !


ain : nanti lah ain kita dating okay ! set tarikh kalau free kite jumpeeee ;)

Jna marcello said...

siyes ke? bole tempah?

comeliness_zaty said...

nak tny jgk..nana pakai cam ape ye? gambar sgt cantek hokeyyy..ditambah dgn munge2 yg cantek lagi cute ;D

cik nana said...


jna : siyes ke jnaaaaaaa????


zaty : kita pakai camera compact biasa jela zaty brand SONY. hihi. disebakan minat amik pic pakai camera biasa2 pun bolehh jee. :)

Cik Suheela said...

comel lah bunga ni nana..rajin nana diy bunga ni ek...saluteee sbb kelopak dia byk okkk...heee

Indah Mulya said...

COMELNYAAAAAA! nak sbijik! ;D

Cik Yatt said...

nak satu plez..*wat muke comel..

nik ros said...

cantiknya.kreatif

wahida idris said...

kretipnyaaa cik nana kite ni. nak jugakk ! heehe

haz said...

Ya Allah cantiknye cik nana kte ni buat!! O.O

bungaitucantik said...

kretif nyer! saya suke saya suke...hehe.. tp sori, DIY tu ape ek..huhu

Asfan Ash said...

ingatkan ade tutorial =_=

CikMai said...

rajinnyee..

ehh..pandai awak amik gmbr dan edit...hihihi..kagum.

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Selamat hari raya korban.. Cantik bunga-bunga ni..

cik nana said...


cik suheela : rajin sebab minattt. hikhik. nak pitam buat kelopak banyak gitu -.-'. btw mekasihhhh ;)


indah : hihi bolehhhh amik lahhh ;)


cikyat : anononom heee bolehhhh. ;)


nikros : terima kasih ;)


wahida : bolehlah kretip cket2. hihi nak jugak ? kena cuba buat. hik ;)


haz : alaaaaa thank you haz !


bunga : hehe saya suke saya suke mcm mei mei dah. hehe..DIY tu Do It Yourself dear ;)


asfan : nak try buat jugak ke ? haritu tak sempat snap pic utk wt tuto.


cikmai : isi masa lapang. ;) mmg pevret amik2 gmbr n edit2 ni. hee


pokok manggis : Salam eidadha. terima kasih ;)

NIA SI DRUMSTICK said...

nice..rajin nye la wat bnda2 cm gni kan..leh tmbh income..:)

Wak Gelas™ said...

wak pon sukak tengok bunga cantek banget camtu.. ehhEEee

ayut said...

cantikkkkkkkk..tp nmpk kelecehan di situ...hahaha..bgus la nana ni.gigih gitu :)

Cik Zaniff said...

cntik sgt la..mmg kreatip sgguh..:)

ct kektus said...

kreatifnya. kalau kite yg buat ni, separuh jalan mesti stop dah. tengok macam susah. huhuuu

kiera'sakura said...

rajinnya dan kreatif cantik bunga tue. klu akak yg buat alamat tak jadi bunga la kot.. hahahaha..

dik bunga sakura ada tak ;)

Nurul Husna Mohd Hassan said...

cantik + kreatif! :)

nadzirah sofia said...

kreatifnya...best ada bakat mcm ni

Wiida Ribbon said...

cantik nye!!!

btw, im your new follower. love your blog, so informative and cute. :)

wiidaribbon.blogspot.com

.DIY bunga Aidiladha.


Assalammualaikum..

 
Salam Aidiladha semuaaaa. Sehari sebelum raya aku macam lah tetiba rajin semangat berkobar-kobar nak DIY bunga sebab macam dah lama tak DIY.  Last sibuk-sibuk DIY masa bulan puasa lepas. Kalut DIY sebab nak raya. Ha nampak tak permainan aku sibuk DIY sebab nak raya. Adess macam mana lahai konon-konon nak bisnes kate nye. huk-huk.


Ahh aku kalau tetiba nak DIY, terus lah kalut selongkar apa yang aku ada nak DIY. Kalau macam tetiba, memang tak lah sempat nak beli ke hape pakai je apa yang ada. Kalau macam tak cukup barang ke diam-diam jela cari alternatif lain. So haritu aku buat dua jenis bunga DIY. Aku pun tak sure material apa yang aku pakai, nak kata kain bukan kain, nak kata kertas pun bukan kertas.




Bunga bulat sedebak kelopak banyak tu agak mengucap panjang ye nak men DIY nye. Huu. Tapi disebabkan teringin nak buat meluap-luap aku gigihkan juga gunting kelopak seketul-seketul. Lepastu nak cantum tiap kelopak kat setiap layer gigih aku kayuh mesin jahit ibu aku. Setiap layer dijahit bukan di gam ye. Padahal takde gam uhu. Hahaha. 



DIY bunga kedua ala-ala bunga kekwa ye kawan-kawan. Yang ni agak mudah tapi agak leceh sebab nak racik-racik halus-halus tu ha. Dah racik-racik buat inti bunga lepastu gunting pulak kelopak ala-ala kelopak kekwa terus lilit-lilit je siap. Eh jangan ditanya aku gigih DIY bunga ni nak buat apa. Haaa jawapan nya aku saje-saje je cuba buat lain kali kalau nak buat hantaran ke dah senang. Haha hantaran 12 dulang penuh bunga DIY boleh ? Hikhik.





Sebenarnya dari bunga-bunga DIY macamni, macam-macam benda kretip boleh terhasil. Buat aksesori boleh, buat hiasan boleh, buat sarung bantal pun boleh okay. Ibu aku dah tempah tu suruh aku buat bunga kelopak-kelopak tu banyak-banyak nak buat sarung bantal kat kusyen tu ha. 



*Eh ada tak sesape berminat nak tempah bunga DIY ni selain dari ibu aku ? Hikhik ;p




35 comments:

Jna marcello said...

Cantikkkkkkk nya!
Tempah bila boleh dpt????

Ezy Chiaki said...

comelnye bunge

Kathy Tuah said...

wah, cantik! mmg nampak kegigihan sapa yg buat ni :')

kalau benda2 cenggini mmg sis angkat bendera putih.. bukan setakat x pandai tapi malas! hihi..

syakey said...

alaaaa. ajar lah mcm mana nk buat. comel!!

cik nana said...


jna : hihi cantikkkk kan ? haaaa jna bila nak tempah ? lambat2 nanti tempahan ditutup. hahaha ;p


ezy : bunga memang comels.. hee


sis kathy : kiki gigih lagi gagah membuatnye. haha. takpe sis masak dah sehebat chef. pheww


syakey : boleh2. nanti yer. ;)

✿Lady Ainaa✿ said...

oh my!! cantiknya!! the way sis tangkap gambar pun cantik!! awww

Khalilah MNor said...

*Tengok hasil kreatif tangan nana, pastu tengok tangan sendiri...* Knp la tgn ni tak pernah rajin dan kreatif untuk barang comel2 ni? Sgt cantik la nana! ;)

murni said...

waaaa kreatif !!! kalao muni pakai tak jadi la ! hehehe keep it up sis :)

✿Gucciey Lavender✿ said...

canteknyeeeeee ... serious lawa !

shiyda said...

wahh ! sangat kreatif la awak ! jeles ni . . :P btw cantik sangat2 :)

ainraus said...

comelnya nana! boleh la hantar kat ain. wuwuwuwuwuw. bila nak jumpa ain ni nanan? :(

cik nana said...


ainaa : alolor maluu le camni. hikhik. mekasih ena. btw mmg suke amik2 gambar ni. hik


khalilah : takpe, lain org lain minatnye kann. buat utk isi2 masa lapang. kalau DIY tak comel pun msti nampak comel tau. hee


murni : tenkiuu.murni pun boleh cuba ni ;)


gucciey : hee terima kasih. eh awk pun boleh try jugak tau ;)


syida : mekasihhh. kalau minat semua boleh jadi kan. hee. thanks !


ain : nanti lah ain kita dating okay ! set tarikh kalau free kite jumpeeee ;)

Jna marcello said...

siyes ke? bole tempah?

comeliness_zaty said...

nak tny jgk..nana pakai cam ape ye? gambar sgt cantek hokeyyy..ditambah dgn munge2 yg cantek lagi cute ;D

cik nana said...


jna : siyes ke jnaaaaaaa????


zaty : kita pakai camera compact biasa jela zaty brand SONY. hihi. disebakan minat amik pic pakai camera biasa2 pun bolehh jee. :)

Cik Suheela said...

comel lah bunga ni nana..rajin nana diy bunga ni ek...saluteee sbb kelopak dia byk okkk...heee

Indah Mulya said...

COMELNYAAAAAA! nak sbijik! ;D

Cik Yatt said...

nak satu plez..*wat muke comel..

nik ros said...

cantiknya.kreatif

wahida idris said...

kretipnyaaa cik nana kite ni. nak jugakk ! heehe

haz said...

Ya Allah cantiknye cik nana kte ni buat!! O.O

bungaitucantik said...

kretif nyer! saya suke saya suke...hehe.. tp sori, DIY tu ape ek..huhu

Asfan Ash said...

ingatkan ade tutorial =_=

CikMai said...

rajinnyee..

ehh..pandai awak amik gmbr dan edit...hihihi..kagum.

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Selamat hari raya korban.. Cantik bunga-bunga ni..

cik nana said...


cik suheela : rajin sebab minattt. hikhik. nak pitam buat kelopak banyak gitu -.-'. btw mekasihhhh ;)


indah : hihi bolehhhh amik lahhh ;)


cikyat : anononom heee bolehhhh. ;)


nikros : terima kasih ;)


wahida : bolehlah kretip cket2. hihi nak jugak ? kena cuba buat. hik ;)


haz : alaaaaa thank you haz !


bunga : hehe saya suke saya suke mcm mei mei dah. hehe..DIY tu Do It Yourself dear ;)


asfan : nak try buat jugak ke ? haritu tak sempat snap pic utk wt tuto.


cikmai : isi masa lapang. ;) mmg pevret amik2 gmbr n edit2 ni. hee


pokok manggis : Salam eidadha. terima kasih ;)

NIA SI DRUMSTICK said...

nice..rajin nye la wat bnda2 cm gni kan..leh tmbh income..:)

Wak Gelas™ said...

wak pon sukak tengok bunga cantek banget camtu.. ehhEEee

ayut said...

cantikkkkkkkk..tp nmpk kelecehan di situ...hahaha..bgus la nana ni.gigih gitu :)

Cik Zaniff said...

cntik sgt la..mmg kreatip sgguh..:)

ct kektus said...

kreatifnya. kalau kite yg buat ni, separuh jalan mesti stop dah. tengok macam susah. huhuuu

kiera'sakura said...

rajinnya dan kreatif cantik bunga tue. klu akak yg buat alamat tak jadi bunga la kot.. hahahaha..

dik bunga sakura ada tak ;)

Nurul Husna Mohd Hassan said...

cantik + kreatif! :)

nadzirah sofia said...

kreatifnya...best ada bakat mcm ni

Wiida Ribbon said...

cantik nye!!!

btw, im your new follower. love your blog, so informative and cute. :)

wiidaribbon.blogspot.com