Friday, October 5, 2012

. pencuci mulut buat cepat, habis pun cepat.


Assalamualaikum..


Hai, Jumaat penuh barakah ni hati aku pulak tak tenang. huu. Nak kurangkan sikit ketakstabilan emosi alangkah baiknya aku berkongsi resepi pencuci mulut, sekurang-kurangnya dapat jugak aku ingat semula resepi nye. ye dak? Minggu lepas sebenarnya aku buat resepi ni. Mula-mula dapat resepi ni kat buku lepastu diskus punya diskus dengan incik beliau, olah sikit-sikit maka terhasilah pencuci mulut yang tak seberapa ni. Dapat jugak lah kiranya mencuci mulut kita yang kenkadang terlepas cakap lupa nak tapis dulu. Hiks.

Buat resepi ni sehari sebelum keluar menteman incik beliau ke opis. Hajat dihati buat nak bagi incik beliau rasa sebab diskus resepi nye sesama dgn beliau. Tapi apakan daya pagi sebelum menteman incik beliau tu, eksaited sangat pagi pagi nak keluar, jari aku pulak luka terkena penutup tin susu. Meleleh air mata kejap. Huu -.-' Tambah pulak nebes ibu ayah tunggu incik beliau sampai depan pintu pagar rumah. Ohh lagi lah nebes. Yela nak keluar pagi-pagi jalan jauh pulak tu haruslah soal siasat 2,3 soalan. Last sekali aku yang terlebih nebes sampai lupa nak tapawkan bagi incik beliau jamah. Huk. Malam tu balik licin dah habis tinggal bekas je tepi sinki. Takpelah ada rezeki nanti aku buat lagi.



Bahan A
1 1/2 cawan jagung krim
1 tin susu cair
1 cawan air
1 cawan gula aising
2 sudu tepung jagung
2 sudu tepung kastard
2 sudu majerin

Bahan B
Biskut keju tawar
Buah-buahan koktail

Okay, dah siap semua bahan-bahan, masuk bahan A dalam periuk, kacau rata masak sampai pekat.


1) Bahan A yang dah masak dan agak pekat tu masuk dalam bekas dan buat lapisan yang pertama
2) Susun biskut keju atas lapisan tadi
3) Ulang lapisan (1) dan (2) sampai siap dan pastikan lapisan atas sekali ialah lapisan kastard.
4) Boleh letak buah-buahan koktail. Taknak letak pun takpe. Tapi letak lah nampak warna warni sikit. Hiks. Sejukkan dan boleh masuk dalam peti ais. dan sedia untuk di ngap ! Haaa.


Terimalah resepi yang bertajuk Kastard Lapis Biskut Keju dan Buah-Buahan Koktail. Haa sekali lagi nama resepi taknak kalah ;)




*aku spesis suka cuba buat itu ini tapi makan nye tak berapa nak suke. hee boleh ?*



30 comments:

ayut said...

dh agak dh..mesti mkn ye x sgt kan :D nmpak menarik jer..cer bt survey gan adik2x..sdap tak..hihihi :p
*header blog bertukar la...cayalah! :)

Aishah Jahirah said...

yummy2.......

Miss Volvo said...

sungguh menyelerakannn nyum nyummm

fifie said...

Nebes punya psal tak sempat incik beliau nak menjamu selera. Ehem. hehe. Tapi macam sama dengan trifle kan. Must try nie.

shu said...

suka mkn bnda2 ada nama kastard ni..hehe :)

Cik Zaniff said...

manis x cuci mulut 2..boleh try la nnti..huuee

aku HaniAsyira said...

nampak macam nyum2.. rasa pun mesti best kan.. tape, kalau suka buat tak larat mkn boleh bg saya

nur anis said...

boleh masuk masterchef dah ni..:)

cik nana said...


ayut : haa tu la syokkk je buat tapi mkn tak sangat pun. haha. sedappp ni sebab tu sehari je terus habis ahli keluarga makan. hikhik


aisyah : yummeyyyy ! ;)


miss volvo : sungguhhhh. sila lah cuba. nyum nyum ;)


fifie : nebes mmg tak bagus utk kesihatan. haha kesian incik beliau ku. uhuu.aah la fie lebih kurang tolak tambah mcm triffle ni. potong un tak bape cantek. oh sila lah cuba ;)


k.shu : ohhh meh. kite suka cket2 je. hihi


cik zaniff : manis jugakkk. kalau nak kurang manis kurangkan gula aising tu..


hani : nyum nyum lah jugak..hihi nanti ye buat lagi tak abes kite bg awak. hik


anis : ehhh tak bolehhh. hehe


Jna marcello said...

eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee sakitnye hati tgkkkkkk!!!!!!!!

ainraus said...

baguslah nana suka buat2 benda macam ni. untung si dia. :)

Chic Na said...

mak ai panjangnya nama. konfem sedap hingga menjilat bekas ni. hihi..

Sanji Ngatmi said...

orang pandai masak memang tak suka makan .. fakta

cik nana said...


jna : eeeeeeeeeeeee jgn ler macam tu. haha


ain : insyaallah smoga si dia dapat rasa keuntungan ni nanti ;)


chic na : hihi nama mesti panjaangggggg konfem sedappp tu tak tau lagi. haha


sanji : ohhh suka nye fakta tuuuuu. ehem ehem ;)


dhiashahida said...

hamboiii..pjgnyer nama resepi...ida nak jd en beliau leh x...;)

piko ija said...

wey...wt kt ak..lapor nie

cik nana said...


ida : haaa panjangggg kan. hihi. takbleh takbleh. hahaha


piko : sila buat sendiri. aku dah bagi resepi. ;p

Everything's Everythings said...

Apa rupanya bila dah siap?
aah baru perasan.. lawa header tu, siap bergaun lagi haha

aien Ayin said...

oii kirim la kat cni. kemutt la u!

cik nana said...


EE : tu lah no 4 tu rupanyaa bila dah siapppp. header lame kot, pakai smula. hewhew.


aien : kirim ke karim ? muahaha ;p

✿Lady Ainaa✿ said...

oh my!! sedapnya!!!! selalunya org guna kek kan, ni buat dengan biskut... boleh lah cuba nanti.. awwwwwwww

Shah Eira said...

Nyumm cedappnyeee

emy zulaiha said...

amboiii nmpk sngt yummy lah cik nana..
haha rugilah kalau semangat membuat tapi makannye tak! haha meh bagi emy tukang makan mmg suke sngt! :)

cik nana said...


ainaa : aah tu triffle pakai kek. boleh lah cuba enaaa senang jeee. hee ;)


shah eira : nyumm nyummm ;)


emy : hikhik yeke.. try lah senang jeee. rase syok buat2 tapi sendiri makan sikitt je suka tgk org lain yg makan. heee ;) bolehhh nanti buat lagi bagi emy habiskan. ;)


cik mun said...

ni kena cube ni..hehe

dEdEQ dE wIshEs said...

AMBOI .. MEMANG SEDAP LA KAN .. HEHE .. MINTAK

Syazwan Che Deraman said...

kehkehkeh.
mesti panjang nama resepi demo!

sedap tuh.

Sanji Ngatmi said...

thank bagi tutorial buat jelly ni .. kitorang baru buat sementara ice box ada ni .. tq tq

cik nana said...


cik mun : mestiii cubaaaa ;)


dedeq : sedapp lah agaknye kottt. hikhik..


syazwan : panjanggg tu mesti. hahaha ;p


sanji : oh yer ? bagus2. lain kali boleh buat tuto rendang ke. hikhik ;)

kiera'sakura said...

sedapnyaaaa huuuu...

. pencuci mulut buat cepat, habis pun cepat.


Assalamualaikum..


Hai, Jumaat penuh barakah ni hati aku pulak tak tenang. huu. Nak kurangkan sikit ketakstabilan emosi alangkah baiknya aku berkongsi resepi pencuci mulut, sekurang-kurangnya dapat jugak aku ingat semula resepi nye. ye dak? Minggu lepas sebenarnya aku buat resepi ni. Mula-mula dapat resepi ni kat buku lepastu diskus punya diskus dengan incik beliau, olah sikit-sikit maka terhasilah pencuci mulut yang tak seberapa ni. Dapat jugak lah kiranya mencuci mulut kita yang kenkadang terlepas cakap lupa nak tapis dulu. Hiks.

Buat resepi ni sehari sebelum keluar menteman incik beliau ke opis. Hajat dihati buat nak bagi incik beliau rasa sebab diskus resepi nye sesama dgn beliau. Tapi apakan daya pagi sebelum menteman incik beliau tu, eksaited sangat pagi pagi nak keluar, jari aku pulak luka terkena penutup tin susu. Meleleh air mata kejap. Huu -.-' Tambah pulak nebes ibu ayah tunggu incik beliau sampai depan pintu pagar rumah. Ohh lagi lah nebes. Yela nak keluar pagi-pagi jalan jauh pulak tu haruslah soal siasat 2,3 soalan. Last sekali aku yang terlebih nebes sampai lupa nak tapawkan bagi incik beliau jamah. Huk. Malam tu balik licin dah habis tinggal bekas je tepi sinki. Takpelah ada rezeki nanti aku buat lagi.



Bahan A
1 1/2 cawan jagung krim
1 tin susu cair
1 cawan air
1 cawan gula aising
2 sudu tepung jagung
2 sudu tepung kastard
2 sudu majerin

Bahan B
Biskut keju tawar
Buah-buahan koktail

Okay, dah siap semua bahan-bahan, masuk bahan A dalam periuk, kacau rata masak sampai pekat.


1) Bahan A yang dah masak dan agak pekat tu masuk dalam bekas dan buat lapisan yang pertama
2) Susun biskut keju atas lapisan tadi
3) Ulang lapisan (1) dan (2) sampai siap dan pastikan lapisan atas sekali ialah lapisan kastard.
4) Boleh letak buah-buahan koktail. Taknak letak pun takpe. Tapi letak lah nampak warna warni sikit. Hiks. Sejukkan dan boleh masuk dalam peti ais. dan sedia untuk di ngap ! Haaa.


Terimalah resepi yang bertajuk Kastard Lapis Biskut Keju dan Buah-Buahan Koktail. Haa sekali lagi nama resepi taknak kalah ;)




*aku spesis suka cuba buat itu ini tapi makan nye tak berapa nak suke. hee boleh ?*



30 comments:

ayut said...

dh agak dh..mesti mkn ye x sgt kan :D nmpak menarik jer..cer bt survey gan adik2x..sdap tak..hihihi :p
*header blog bertukar la...cayalah! :)

Aishah Jahirah said...

yummy2.......

Miss Volvo said...

sungguh menyelerakannn nyum nyummm

fifie said...

Nebes punya psal tak sempat incik beliau nak menjamu selera. Ehem. hehe. Tapi macam sama dengan trifle kan. Must try nie.

shu said...

suka mkn bnda2 ada nama kastard ni..hehe :)

Cik Zaniff said...

manis x cuci mulut 2..boleh try la nnti..huuee

aku HaniAsyira said...

nampak macam nyum2.. rasa pun mesti best kan.. tape, kalau suka buat tak larat mkn boleh bg saya

nur anis said...

boleh masuk masterchef dah ni..:)

cik nana said...


ayut : haa tu la syokkk je buat tapi mkn tak sangat pun. haha. sedappp ni sebab tu sehari je terus habis ahli keluarga makan. hikhik


aisyah : yummeyyyy ! ;)


miss volvo : sungguhhhh. sila lah cuba. nyum nyum ;)


fifie : nebes mmg tak bagus utk kesihatan. haha kesian incik beliau ku. uhuu.aah la fie lebih kurang tolak tambah mcm triffle ni. potong un tak bape cantek. oh sila lah cuba ;)


k.shu : ohhh meh. kite suka cket2 je. hihi


cik zaniff : manis jugakkk. kalau nak kurang manis kurangkan gula aising tu..


hani : nyum nyum lah jugak..hihi nanti ye buat lagi tak abes kite bg awak. hik


anis : ehhh tak bolehhh. hehe


Jna marcello said...

eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee sakitnye hati tgkkkkkk!!!!!!!!

ainraus said...

baguslah nana suka buat2 benda macam ni. untung si dia. :)

Chic Na said...

mak ai panjangnya nama. konfem sedap hingga menjilat bekas ni. hihi..

Sanji Ngatmi said...

orang pandai masak memang tak suka makan .. fakta

cik nana said...


jna : eeeeeeeeeeeee jgn ler macam tu. haha


ain : insyaallah smoga si dia dapat rasa keuntungan ni nanti ;)


chic na : hihi nama mesti panjaangggggg konfem sedappp tu tak tau lagi. haha


sanji : ohhh suka nye fakta tuuuuu. ehem ehem ;)


dhiashahida said...

hamboiii..pjgnyer nama resepi...ida nak jd en beliau leh x...;)

piko ija said...

wey...wt kt ak..lapor nie

cik nana said...


ida : haaa panjangggg kan. hihi. takbleh takbleh. hahaha


piko : sila buat sendiri. aku dah bagi resepi. ;p

Everything's Everythings said...

Apa rupanya bila dah siap?
aah baru perasan.. lawa header tu, siap bergaun lagi haha

aien Ayin said...

oii kirim la kat cni. kemutt la u!

cik nana said...


EE : tu lah no 4 tu rupanyaa bila dah siapppp. header lame kot, pakai smula. hewhew.


aien : kirim ke karim ? muahaha ;p

✿Lady Ainaa✿ said...

oh my!! sedapnya!!!! selalunya org guna kek kan, ni buat dengan biskut... boleh lah cuba nanti.. awwwwwwww

Shah Eira said...

Nyumm cedappnyeee

emy zulaiha said...

amboiii nmpk sngt yummy lah cik nana..
haha rugilah kalau semangat membuat tapi makannye tak! haha meh bagi emy tukang makan mmg suke sngt! :)

cik nana said...


ainaa : aah tu triffle pakai kek. boleh lah cuba enaaa senang jeee. hee ;)


shah eira : nyumm nyummm ;)


emy : hikhik yeke.. try lah senang jeee. rase syok buat2 tapi sendiri makan sikitt je suka tgk org lain yg makan. heee ;) bolehhh nanti buat lagi bagi emy habiskan. ;)


cik mun said...

ni kena cube ni..hehe

dEdEQ dE wIshEs said...

AMBOI .. MEMANG SEDAP LA KAN .. HEHE .. MINTAK

Syazwan Che Deraman said...

kehkehkeh.
mesti panjang nama resepi demo!

sedap tuh.

Sanji Ngatmi said...

thank bagi tutorial buat jelly ni .. kitorang baru buat sementara ice box ada ni .. tq tq

cik nana said...


cik mun : mestiii cubaaaa ;)


dedeq : sedapp lah agaknye kottt. hikhik..


syazwan : panjanggg tu mesti. hahaha ;p


sanji : oh yer ? bagus2. lain kali boleh buat tuto rendang ke. hikhik ;)

kiera'sakura said...

sedapnyaaaa huuuu...