Wednesday, October 3, 2012

.resepi malam-malam buta.


Assalamualaikum..


Tadi pukul 12 lebih baru siap-siap kemas dapur. ha nampak tak keje keras malam-malam buta aku memasak ? hewhew. Adik aku yang form 2 tu dekat pukul 11 merengek tarik-tarik baju aku sibuk lapar, lapar. Eh bukan dia je aku pun sebenarnye lapar mulut aku pun rase nak mengunyah-ngunyah. Asik bercakap jee pot pet perut masuk angin lapar lah aku. huk

Terus aku ke dapur cari makanan ape yang aku boleh masak untuk sumbat perut aku dengan adik aku tu. Macam nak goreng nasi sebab baru petik cili belakang rumah banyak gila tapi ahh malas lah. Aku macam nak goreng-goreng tapi tak tahu nak goreng ape. Bawang banyak lah takkan nak bagi adik aku makan bawang goreng pulak. muahaha

Bukak peti ais memang stok makanan sejuk beku dah habis, terduduk aku tepi peti ais. haha macam tu sekali pikir nak masak ape. dangg ! aku nampak cornflakes balance buat kuih raya haritu. Terus lah feeling-feeling kretip nak masak pakai cornflakes tu. Haha. Adik aku datang dapur muka stress je tengok aku pegang cornflakes tu sambil tanye, "akak nak buat kuih cornflakes ke?'' aku jawab "aah buat cornflakes coklat pun sedapp ni'' haha terus masuk semula budak tu buat muka monyok kemain. haha

Aku selongkar-selongkar dapur macam kucing dah. aku nampak kentang aku amik 4,5 biji kentang aku masuk periuk, rebuss ! nampak tak kemain gigih rebus kentang segala. -.-'. Amik sebiji bawang besar yng tak berapa nak besar aku potong dadu-dadu kecik-kecik halus-halus. Bukak peti ais semula nampak ada ayam aku amik daging nye sikit cincang halus-halus. 

Okay kentang dah empuk, aku tapis panas-panas tu aku terus kupas potong dua masuk mangkuk dan aku lenyekk sampai penyekkk. Lepastu masuk bawang dan ayam sikit yang aku dah cincang halus-halus tu campurkan sekali. Masukk Maggi Secukup Rasa, rempah kari sikit, serbuk lada hitam sikit, gaul sampai sebati. okay siap.

 
Lepas tu aku kepal bulat-bulat ala bergedil, lepas tu guling-guling kat tepung, celup kat telur dan last sekali salut dengan cornflakes yang aku dah ramas-ramas hancurkan tu.


  Dah siap salut dengan cornflakes, boleh terus goreng sebab dah tak sabar sangat nak makan jam pun dah dekat pukul 12 malam. pheww.


 
Sila goreng sehingga jadi keemas-emasan begini ye. Dah siap goreng boleh makan cicah sos dan mayonis. Walahhh.


Dan dapat jugak buat dalam 40 biji camtu. Tak payah lah goreng semua dah malam-malam buta camni. Balance masuk peti ais, ha esok pagi boleh goreng buat sarapan pulak. Wallahhhh. Suka lah adik aku tu esok pagi sebelum pegi sekolah sarapan nuget kentang bersalut cornflakes aku ni. hahaha kemain nama resepi taknak kalah. ;p



* aku selagi tak tido selagi tu lah aku lapar nak makan jee *




35 comments:

Everything's Everythings said...

Ni cipta sendiri ke? tak pernah tgk lagi org buat mcm ni.. mesti ranggup betul ni siap salut dgn cornflakes xD

nur hidayah isa said...

macam sedap. hehe. rajinnye. kalo aku lapar masak maggi je. tak pun buat jemput bawang. hehe

- Lordz Lucyferz - said...

Tahukah cik adik,makan di tgh malam tidak elok utk kesihatan..=)

(dua kali aku komen x dpt jugak xtau la..)

^^eKaTiKaH^^ said...

wallah, sedapnye... hihi.. terliur sekejap. nak cube la nnt :D

shu said...

bagus nana..kretif!

P U C A T said...

alahai.
terus lapaq la macam ni :)

nur anis said...

nak cuba buat!! :)

cik nana said...


EE : aah cipta sendiriiiiii. memang ranguppp sangattt. hik ;)


hidayah : hee bukan ape da pnt mkn megi tu sume. so wat lah mende lain walaupun tak bape rajin pun sbenanye. hik


lordz : dari tak makan perut masuk angin gastrik pun tak baik jugak untuk kesihatan. hee


ekatikah : wallahhh. cuba jgn tak cuba ;)


k.shu : hikhik mekasih ;)


pucat : alahaiii. boleh cuba ye nanti ;)


anis : sil-sila ;)


Sue PeLik said...

waaaaaaaaaaaaaaaa kretipnyaaaa!!! huhuhuhu kalau saya dah tak tahu nak buat apa dah. mau makan macam tuh saja huhuhuhu

Jna marcello said...

NAKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKK!!!!!!!!
terasa kerangupan dye wlaupun shanya melihat didlm gambar *wahh ayatku! ;p

TiranaAduka said...

salam cik nana
Pekabr di hari rabu ni.
Ta singgah ..

cik nana said...


sue : terlebih rajin takde keje mmg macam ni. haha..


jna : wahhhh ayatttt. haha mmg betul tau mmmg trasa sgt kerangupan nye tuuuu. pheww


TA : terima kasih ;)

Citrus Azwa said...

sedapnya ciknana...post mai kat citrus skit...hihih...t nak cuba wat..;)

Lyaa Suriany said...

nana.
creativeeeee nya
bertuah dpt kakak mcm ni

jd my kakak pelis
hehe

comeliness_zaty said...

heheh..baru tengok resepi ni kat 5 rencah 5 rasa pagi semalam. lepas ni boleh lah nak buat sebab dah ingat bahan2nye ;D

ayut said...

hahaha..smpat lg memasak malam2x..gigih..nuget kentang lg.menarik! :)

cik nana said...


citrus : nak pos yg dah goreng ke yg belum ? hikhik


lyaa : ohhh permintaan nak menjadi kakak tu memang tak dapat dah. haha


zaty : kat 5 rencah tu nuget ayam dia salut dgn potato chips. hihi lebih kurang je ni. hihi


Yuni Aisyah said...

wah..nmpak lazat je...leh try nie...:)

p/s jln2 ke blog gadismerahjambu....sweet je blog kamu....^^

♥ wawawawa ♥ said...

wahh cm best jer! cm ley try je! hehe

cik nana said...


ayut : hahaha sempat sangat selagi tak tido. kannn nuget kentang u u. silalah cuba. hik


yuni : kalau try lagi lazat. sila-sila ;)

hikhik terima kasih ;)



wawa : best, boleh try sangat-sangat. hee ;)

Nor Zilla Sensei said...

oo bergedil pun ade yg salute ngn cornflakes ea..xth plak..huhu. rajinnye masak malam2 buta tu

dEdEQ dE wIshEs said...

NAK CIKIT .. KREATIF GILE .. UNTUNG SAPE DAPAT .. HEHE

✿Lady Ainaa✿ said...

pndainyaaaaaaaaaaa buat resepi sendiri... bolehlah try nanti.. hebat2... heheh boleh kahwin dah ni.. XD

Khalilah MNor said...

Kakak mithali nana nih~ kalau adek kt umah merengek lapar memalam buta, bagi jeling je... Adik lelaki 21 btw:)

fifie said...

Resipi sendiri ? Okay tabik spring, nana boleh masuk mastechef tahu. pandai masak.

Chic Na said...

pandainya dia masak. mcm sedap je. ;)

cik nana said...


zilla ; tapi ni bukan bergedil syg, ni resepi main hentam jee. hihi. sekali sekala je rajin ;)


dedeq : kretip sikit je. hik. untunglah kan bakap suami tiap hari bagi makan benda ni je. haha


ainaa : resepi bedal he syg oi. aah memang dah tak sabar nak kawen tu yg praktis masak mlm2 buta. hahaha


khalilah : mithali kadang2 je. haha. eh kalau nan pun adik umo 21 ngade2 nak makan nana jeling je. muahaha.


fifie : haaa resepi sendiri main campak2 je punnn ape yg ada. masterchef tak boleh, nebes lah masak masuk tv ni. hahaha ;)

Syazwan Che Deraman said...

bila dah lapar, memang gigih macam ni kan?..hehehe.

resepi baru ke nih?.
siap bold lagi cara cara dia!
nais!

cik nana said...


chic na : masak macam ni pandai la sikit. sedap jugak boleh cuba. ;)


syazwan : betull tuuuu. resepi baru lah kott. baru try. hihi. bold tu nampak sikit penegasan ayat. haha ;p

Mya said...

nampak menarik! thanks for sharing this. boleh mya cuba:)

Sanji Ngatmi said...

perasan something .. where's my recent comment ..

cik nana said...


mya : no prob mya, sila lah cuba ;)


sanji : bila masa ekau mengkomen nyeee punnnn ?lahaiii..

ainraus said...

slrrrppppppss! macam sedap je. :D

Shah Eira said...

wauu sedapp nyumnyummm nak suh mak ikut resepi ni lah .. hihihihi

kiera'sakura said...

kemain rajin pulak awak dik dh tgh mlm guling2 kan nuget tue hihihi. klu akak alamat nasi goreng jela memalam tue hihihi

.resepi malam-malam buta.


Assalamualaikum..


Tadi pukul 12 lebih baru siap-siap kemas dapur. ha nampak tak keje keras malam-malam buta aku memasak ? hewhew. Adik aku yang form 2 tu dekat pukul 11 merengek tarik-tarik baju aku sibuk lapar, lapar. Eh bukan dia je aku pun sebenarnye lapar mulut aku pun rase nak mengunyah-ngunyah. Asik bercakap jee pot pet perut masuk angin lapar lah aku. huk

Terus aku ke dapur cari makanan ape yang aku boleh masak untuk sumbat perut aku dengan adik aku tu. Macam nak goreng nasi sebab baru petik cili belakang rumah banyak gila tapi ahh malas lah. Aku macam nak goreng-goreng tapi tak tahu nak goreng ape. Bawang banyak lah takkan nak bagi adik aku makan bawang goreng pulak. muahaha

Bukak peti ais memang stok makanan sejuk beku dah habis, terduduk aku tepi peti ais. haha macam tu sekali pikir nak masak ape. dangg ! aku nampak cornflakes balance buat kuih raya haritu. Terus lah feeling-feeling kretip nak masak pakai cornflakes tu. Haha. Adik aku datang dapur muka stress je tengok aku pegang cornflakes tu sambil tanye, "akak nak buat kuih cornflakes ke?'' aku jawab "aah buat cornflakes coklat pun sedapp ni'' haha terus masuk semula budak tu buat muka monyok kemain. haha

Aku selongkar-selongkar dapur macam kucing dah. aku nampak kentang aku amik 4,5 biji kentang aku masuk periuk, rebuss ! nampak tak kemain gigih rebus kentang segala. -.-'. Amik sebiji bawang besar yng tak berapa nak besar aku potong dadu-dadu kecik-kecik halus-halus. Bukak peti ais semula nampak ada ayam aku amik daging nye sikit cincang halus-halus. 

Okay kentang dah empuk, aku tapis panas-panas tu aku terus kupas potong dua masuk mangkuk dan aku lenyekk sampai penyekkk. Lepastu masuk bawang dan ayam sikit yang aku dah cincang halus-halus tu campurkan sekali. Masukk Maggi Secukup Rasa, rempah kari sikit, serbuk lada hitam sikit, gaul sampai sebati. okay siap.

 
Lepas tu aku kepal bulat-bulat ala bergedil, lepas tu guling-guling kat tepung, celup kat telur dan last sekali salut dengan cornflakes yang aku dah ramas-ramas hancurkan tu.


  Dah siap salut dengan cornflakes, boleh terus goreng sebab dah tak sabar sangat nak makan jam pun dah dekat pukul 12 malam. pheww.


 
Sila goreng sehingga jadi keemas-emasan begini ye. Dah siap goreng boleh makan cicah sos dan mayonis. Walahhh.


Dan dapat jugak buat dalam 40 biji camtu. Tak payah lah goreng semua dah malam-malam buta camni. Balance masuk peti ais, ha esok pagi boleh goreng buat sarapan pulak. Wallahhhh. Suka lah adik aku tu esok pagi sebelum pegi sekolah sarapan nuget kentang bersalut cornflakes aku ni. hahaha kemain nama resepi taknak kalah. ;p



* aku selagi tak tido selagi tu lah aku lapar nak makan jee *




35 comments:

Everything's Everythings said...

Ni cipta sendiri ke? tak pernah tgk lagi org buat mcm ni.. mesti ranggup betul ni siap salut dgn cornflakes xD

nur hidayah isa said...

macam sedap. hehe. rajinnye. kalo aku lapar masak maggi je. tak pun buat jemput bawang. hehe

- Lordz Lucyferz - said...

Tahukah cik adik,makan di tgh malam tidak elok utk kesihatan..=)

(dua kali aku komen x dpt jugak xtau la..)

^^eKaTiKaH^^ said...

wallah, sedapnye... hihi.. terliur sekejap. nak cube la nnt :D

shu said...

bagus nana..kretif!

P U C A T said...

alahai.
terus lapaq la macam ni :)

nur anis said...

nak cuba buat!! :)

cik nana said...


EE : aah cipta sendiriiiiii. memang ranguppp sangattt. hik ;)


hidayah : hee bukan ape da pnt mkn megi tu sume. so wat lah mende lain walaupun tak bape rajin pun sbenanye. hik


lordz : dari tak makan perut masuk angin gastrik pun tak baik jugak untuk kesihatan. hee


ekatikah : wallahhh. cuba jgn tak cuba ;)


k.shu : hikhik mekasih ;)


pucat : alahaiii. boleh cuba ye nanti ;)


anis : sil-sila ;)


Sue PeLik said...

waaaaaaaaaaaaaaaa kretipnyaaaa!!! huhuhuhu kalau saya dah tak tahu nak buat apa dah. mau makan macam tuh saja huhuhuhu

Jna marcello said...

NAKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKK!!!!!!!!
terasa kerangupan dye wlaupun shanya melihat didlm gambar *wahh ayatku! ;p

TiranaAduka said...

salam cik nana
Pekabr di hari rabu ni.
Ta singgah ..

cik nana said...


sue : terlebih rajin takde keje mmg macam ni. haha..


jna : wahhhh ayatttt. haha mmg betul tau mmmg trasa sgt kerangupan nye tuuuu. pheww


TA : terima kasih ;)

Citrus Azwa said...

sedapnya ciknana...post mai kat citrus skit...hihih...t nak cuba wat..;)

Lyaa Suriany said...

nana.
creativeeeee nya
bertuah dpt kakak mcm ni

jd my kakak pelis
hehe

comeliness_zaty said...

heheh..baru tengok resepi ni kat 5 rencah 5 rasa pagi semalam. lepas ni boleh lah nak buat sebab dah ingat bahan2nye ;D

ayut said...

hahaha..smpat lg memasak malam2x..gigih..nuget kentang lg.menarik! :)

cik nana said...


citrus : nak pos yg dah goreng ke yg belum ? hikhik


lyaa : ohhh permintaan nak menjadi kakak tu memang tak dapat dah. haha


zaty : kat 5 rencah tu nuget ayam dia salut dgn potato chips. hihi lebih kurang je ni. hihi


Yuni Aisyah said...

wah..nmpak lazat je...leh try nie...:)

p/s jln2 ke blog gadismerahjambu....sweet je blog kamu....^^

♥ wawawawa ♥ said...

wahh cm best jer! cm ley try je! hehe

cik nana said...


ayut : hahaha sempat sangat selagi tak tido. kannn nuget kentang u u. silalah cuba. hik


yuni : kalau try lagi lazat. sila-sila ;)

hikhik terima kasih ;)



wawa : best, boleh try sangat-sangat. hee ;)

Nor Zilla Sensei said...

oo bergedil pun ade yg salute ngn cornflakes ea..xth plak..huhu. rajinnye masak malam2 buta tu

dEdEQ dE wIshEs said...

NAK CIKIT .. KREATIF GILE .. UNTUNG SAPE DAPAT .. HEHE

✿Lady Ainaa✿ said...

pndainyaaaaaaaaaaa buat resepi sendiri... bolehlah try nanti.. hebat2... heheh boleh kahwin dah ni.. XD

Khalilah MNor said...

Kakak mithali nana nih~ kalau adek kt umah merengek lapar memalam buta, bagi jeling je... Adik lelaki 21 btw:)

fifie said...

Resipi sendiri ? Okay tabik spring, nana boleh masuk mastechef tahu. pandai masak.

Chic Na said...

pandainya dia masak. mcm sedap je. ;)

cik nana said...


zilla ; tapi ni bukan bergedil syg, ni resepi main hentam jee. hihi. sekali sekala je rajin ;)


dedeq : kretip sikit je. hik. untunglah kan bakap suami tiap hari bagi makan benda ni je. haha


ainaa : resepi bedal he syg oi. aah memang dah tak sabar nak kawen tu yg praktis masak mlm2 buta. hahaha


khalilah : mithali kadang2 je. haha. eh kalau nan pun adik umo 21 ngade2 nak makan nana jeling je. muahaha.


fifie : haaa resepi sendiri main campak2 je punnn ape yg ada. masterchef tak boleh, nebes lah masak masuk tv ni. hahaha ;)

Syazwan Che Deraman said...

bila dah lapar, memang gigih macam ni kan?..hehehe.

resepi baru ke nih?.
siap bold lagi cara cara dia!
nais!

cik nana said...


chic na : masak macam ni pandai la sikit. sedap jugak boleh cuba. ;)


syazwan : betull tuuuu. resepi baru lah kott. baru try. hihi. bold tu nampak sikit penegasan ayat. haha ;p

Mya said...

nampak menarik! thanks for sharing this. boleh mya cuba:)

Sanji Ngatmi said...

perasan something .. where's my recent comment ..

cik nana said...


mya : no prob mya, sila lah cuba ;)


sanji : bila masa ekau mengkomen nyeee punnnn ?lahaiii..

ainraus said...

slrrrppppppss! macam sedap je. :D

Shah Eira said...

wauu sedapp nyumnyummm nak suh mak ikut resepi ni lah .. hihihihi

kiera'sakura said...

kemain rajin pulak awak dik dh tgh mlm guling2 kan nuget tue hihihi. klu akak alamat nasi goreng jela memalam tue hihihi