Saturday, November 10, 2012

aku pesakit CTS ?

Assalamualaikum..

Mintak maaf tak mampu nak updet dengan riang gembiranya. Dah beberapa hari ni pergelangan tangan kanan sampai ke jari-jari tangan aku sakit. Hanya mampu online sambil terkebil-kebil pandang skrin laptop. Sedih bukan ? Uhuk. Semalam seharian pergelangan tangan aku bengkak. Lagi-lagi part urat memang timbul-timbul. Urat aku masuk angin barangkali. Sakit sangat tu tak tapi kadang-kadang bisa dan lenguh yang amat. Dan kalau aku paksa pegang mouse lama-lama jari jemari ouchh terasa seperti di awang-awangan, kebas. Owh adakah ni kesan 4 tahun belajar di uni yang memerlukan pagi petang siang malam subuh dan pagi semula pegang mouse main autocad, photoshop semua? Tapi alhamdulillah masa struggle final sem buat design tangan kanan ni okay tak meragam macam ni. Adakah ini tanda-tanda bahawa ada putera raja mahu meminangku menjadi permaisuri nya. Kalau jadi permaisuri kan takpayah buat keje apa-apa duduk je disinggahsana, tiup-tiup kuku. Hahaha tengah sakit-sakit pun sempat lagi? Hihi. Okay sambil taip-taip ni sempat lagi aku gugel pasal sakit yang aku alami ni. Gejala-gejala kesakitan aku saling tak tumpah macam Carpal Tunnel Syndrome (CTS)


CTS bermaksud gejala sakit dan kebas pada tangan serta jari ibu, jari telunjuk dan jari tengah disebabkan urat saraf median yang melalui terowong dalam pergelangan tangan terhimpit dan tidak berfungsi dengan baik. Apa saja keadaan yang menyebabkan pembengkakan tisu atau perubahan pada kedudukan tisu dalam terowong pergelangan tangan akan menyebabkan saraf median terhimpit dan mengganggu fungsinya. ( Harian Metro Online )


Aku malas nak paham lukisan tangan ni sebab aku bukan budak sains, tapi kalau suruh aku lukis macam ni boleh sebab aku budak seni. Eh memang dasar malas nak pikir memang macam ni. Huk

So sekarang kalau tak nampak aku online tu aku tengah buat terapi senaman tangan macam ni bagi nak kurangkan keradangan sakit tangan aku.

Median nerve gliding exercise. Copy dari sini.


Kalau nak tahu lebih lanjut tentang sakit ni boleh tekan sini dan sini. Aku nak copy paste pun dah tak mampu tangan aku dah sakit sangat ni. Huhu




*nak mintak MC dari ibu aku dari melakukan sebarang keje rumahtangga seperti memasak, mengemas rumah, sapu lantai, basuh baju sidai baju lipat baju dan bla bla bla. Nak baring tengok tv sambil buat terapi tangan je boleh ? Ngee~*
*aku tengah tunggu follower yang ke 555. Tak sabar*






31 comments:

new hope said...

jgn la kawen anak raja, anak raja perangai teruk eee ^^

Pengecualian bayar balik ptptn, graduan cina paling ramai

Indah Mulya said...

huhu..siannye..xg jmpe doc ke nana?

comeliness_zaty said...

tak bahaye ke? better jumpe dktor kot nana..

Chic Na said...

kesian nana. urat tergeliat kot. huhu.. rajin2 la buat exercise tgn tu ya, hope cepat sembuh. :)

*agaknya dh tukar nama atau tmpt tu dah dibangunkan. hukkk.. sedihnya.

aniswany said...

ouh..baru tau pasal penyakit CTS ni..xbahaya kan?jaga diri elok2 yea cik nana... :)

✿Lady Ainaa✿ said...

ada bljr CTS ni... tapi nak rawat tak tahu lagi, xdpt nk tlg sgt =(.. maybe awk selalu guna mouse ke, kdg2 itu salah satu sebab.. semoga cepat sembuh ye..

♥ wawawawa ♥ said...

xnk check kat doc?

cik nana said...


new hope : jangan ? hahaha suke hati lewww ;p. eh ingatkan pengecualian kpd kite tadi. ;p



indah : uhuk uhuk. tak lagi la indah ;'(



zaty : xtau la camne. tgk lah nanti kalau tak tahan sangat baru g jumpe doc. heee



chicna : tu la duk exercise tgn je ni. sakitt ;'( hmmm mungkin la kot cikna, sbb skrg mmg dah xde lorong tuu..



anis : owh tak tau lah bahaya ke tidak. mekasih ye anis ;)



aina : pgang mouse tu mmg selalu lah kan. hihi. insyallah tak pape. terima kasih ye ena ;)



wawa : tgk lah nanti mcm mana. hee. skrg boleh tahan lagi..


Jna marcello said...

alaa cian nye tapi still nak BW nampak x keiklasan nana tuuuu...klau xsihat jgn laaa bnyk bergerak Na bahaya ok!!!! take a good care of ur self yunk!!! get well soonnn~!

CikMai said...

mai pernah ingat biasa2 je benjol kt pergelangan tangan sbb terhantuk.rupa2nya serius,kena operation,sebab ada cairan dalam nerve....huhuhuhu...

ct kektus said...

eleh, ke saje cari alasan tak mau buat kerja rumah ni. hahaa

haz said...

tu la. risiko bile asyik men lappy je. haz pn same ni. 24/7 ngadap lappy. tkot terjejas lak nanti tgn ni. hukhuk

smoge cpt sembuh taw tgn tu. kalau mkin teruk g la jumpe doktr =)

NIA SI DRUMSTICK said...

nape nk tggu follower 555??nak wat segment eaa..ehehehe..ke ade suprise tok special no tu..

PILOT LOVER said...

sis conferm hebat subjek autocad ni..hehe org minat jugak tapi bila dah masuk 3D terus lemb semacam.. anyway rehatkan tgn tu sis... semoga cepat sihat ye..amiinn ^_^

Liyaa Mf said...

Tau gak psl saket ni. Tp taktau lak ada senaman dea. Bagus laa. Leh prektik selalu sebelum penyakit tu become worst okeyyy! & kalau leh, rehatkan tangan tu at least after sejam dua wat keje. Nanti kalau saket tu maken teruk, kang takleh blogging lagi. Hihi

Orkid Edyliyne @ OrkEd said...

macam serius je... OE pernah dengar jugak pasal nie...
ada cara supaya kita tak kena...

semoga cepat sembuh... ^^

ayut said...

hahaha...ada jgk smpat berangan..cubit bru tau..tp takpe..mne tau jd kenyataan..amin :) smga sehat cepat k...tu nnt nk kena amek ubt ap tu?

*header baru la...btul2x edit mengedit ni.. :D

man said...

Siannya dia..hehehe

aku HaniAsyira said...

kalau tengah on0 boleh dikira tak sebagai senaman??

Cik Zaniff said...

kena p cek kt doktor le cmtu..nnti melarat cmne..hueee..cpt2 baik ye

dhiashahida said...

mnta dgn ibu je nak on9 smbil buat exercice tgn kat tetikus..larikk..;)

Sanji Ngatmi said...

mungkin salah posisi bila menaip kot.. rasanya pernah terbaca bila kita terlalu stress bila menaip kemungkinan boleh sampai tahap 'fracture disorder' ..

doktor katalah ..

Sanji Ngatmi said...

semoga diberi kesihatan .. ujian Allah ..

Cik Yatt said...

bukan kene oprate k klu kene sakit ni?

chemay said...

haaa selalu sangat on9 lettewww sampai sakit2 tangann. hihi
:P

chemay said...

eh ehhh kite no 555 laaa
:P

Dianaa said...

sape2 blogger tegar mesti ada sakit macam ni juga kan :D

Lady said...

ish ! ni kuat main mouse kot :) ops ! x tahu.

syakey said...

sakit ni sebenarnya sbb apa? jadi dengan sendiri nya?

eh eh, moga tangan tu cepat elok lah yerr.

Pykaa Pdott said...

pnah mak kawan pyka kna pnyakit nie jgak .

ainraus said...

ain penah dgr jugak selalu pegang mouse pun tak elok jugak.

hmmmm. harap nana dah sembuh. okay sayang? i miss you.

aku pesakit CTS ?

Assalamualaikum..

Mintak maaf tak mampu nak updet dengan riang gembiranya. Dah beberapa hari ni pergelangan tangan kanan sampai ke jari-jari tangan aku sakit. Hanya mampu online sambil terkebil-kebil pandang skrin laptop. Sedih bukan ? Uhuk. Semalam seharian pergelangan tangan aku bengkak. Lagi-lagi part urat memang timbul-timbul. Urat aku masuk angin barangkali. Sakit sangat tu tak tapi kadang-kadang bisa dan lenguh yang amat. Dan kalau aku paksa pegang mouse lama-lama jari jemari ouchh terasa seperti di awang-awangan, kebas. Owh adakah ni kesan 4 tahun belajar di uni yang memerlukan pagi petang siang malam subuh dan pagi semula pegang mouse main autocad, photoshop semua? Tapi alhamdulillah masa struggle final sem buat design tangan kanan ni okay tak meragam macam ni. Adakah ini tanda-tanda bahawa ada putera raja mahu meminangku menjadi permaisuri nya. Kalau jadi permaisuri kan takpayah buat keje apa-apa duduk je disinggahsana, tiup-tiup kuku. Hahaha tengah sakit-sakit pun sempat lagi? Hihi. Okay sambil taip-taip ni sempat lagi aku gugel pasal sakit yang aku alami ni. Gejala-gejala kesakitan aku saling tak tumpah macam Carpal Tunnel Syndrome (CTS)


CTS bermaksud gejala sakit dan kebas pada tangan serta jari ibu, jari telunjuk dan jari tengah disebabkan urat saraf median yang melalui terowong dalam pergelangan tangan terhimpit dan tidak berfungsi dengan baik. Apa saja keadaan yang menyebabkan pembengkakan tisu atau perubahan pada kedudukan tisu dalam terowong pergelangan tangan akan menyebabkan saraf median terhimpit dan mengganggu fungsinya. ( Harian Metro Online )


Aku malas nak paham lukisan tangan ni sebab aku bukan budak sains, tapi kalau suruh aku lukis macam ni boleh sebab aku budak seni. Eh memang dasar malas nak pikir memang macam ni. Huk

So sekarang kalau tak nampak aku online tu aku tengah buat terapi senaman tangan macam ni bagi nak kurangkan keradangan sakit tangan aku.

Median nerve gliding exercise. Copy dari sini.


Kalau nak tahu lebih lanjut tentang sakit ni boleh tekan sini dan sini. Aku nak copy paste pun dah tak mampu tangan aku dah sakit sangat ni. Huhu




*nak mintak MC dari ibu aku dari melakukan sebarang keje rumahtangga seperti memasak, mengemas rumah, sapu lantai, basuh baju sidai baju lipat baju dan bla bla bla. Nak baring tengok tv sambil buat terapi tangan je boleh ? Ngee~*
*aku tengah tunggu follower yang ke 555. Tak sabar*






31 comments:

new hope said...

jgn la kawen anak raja, anak raja perangai teruk eee ^^

Pengecualian bayar balik ptptn, graduan cina paling ramai

Indah Mulya said...

huhu..siannye..xg jmpe doc ke nana?

comeliness_zaty said...

tak bahaye ke? better jumpe dktor kot nana..

Chic Na said...

kesian nana. urat tergeliat kot. huhu.. rajin2 la buat exercise tgn tu ya, hope cepat sembuh. :)

*agaknya dh tukar nama atau tmpt tu dah dibangunkan. hukkk.. sedihnya.

aniswany said...

ouh..baru tau pasal penyakit CTS ni..xbahaya kan?jaga diri elok2 yea cik nana... :)

✿Lady Ainaa✿ said...

ada bljr CTS ni... tapi nak rawat tak tahu lagi, xdpt nk tlg sgt =(.. maybe awk selalu guna mouse ke, kdg2 itu salah satu sebab.. semoga cepat sembuh ye..

♥ wawawawa ♥ said...

xnk check kat doc?

cik nana said...


new hope : jangan ? hahaha suke hati lewww ;p. eh ingatkan pengecualian kpd kite tadi. ;p



indah : uhuk uhuk. tak lagi la indah ;'(



zaty : xtau la camne. tgk lah nanti kalau tak tahan sangat baru g jumpe doc. heee



chicna : tu la duk exercise tgn je ni. sakitt ;'( hmmm mungkin la kot cikna, sbb skrg mmg dah xde lorong tuu..



anis : owh tak tau lah bahaya ke tidak. mekasih ye anis ;)



aina : pgang mouse tu mmg selalu lah kan. hihi. insyallah tak pape. terima kasih ye ena ;)



wawa : tgk lah nanti mcm mana. hee. skrg boleh tahan lagi..


Jna marcello said...

alaa cian nye tapi still nak BW nampak x keiklasan nana tuuuu...klau xsihat jgn laaa bnyk bergerak Na bahaya ok!!!! take a good care of ur self yunk!!! get well soonnn~!

CikMai said...

mai pernah ingat biasa2 je benjol kt pergelangan tangan sbb terhantuk.rupa2nya serius,kena operation,sebab ada cairan dalam nerve....huhuhuhu...

ct kektus said...

eleh, ke saje cari alasan tak mau buat kerja rumah ni. hahaa

haz said...

tu la. risiko bile asyik men lappy je. haz pn same ni. 24/7 ngadap lappy. tkot terjejas lak nanti tgn ni. hukhuk

smoge cpt sembuh taw tgn tu. kalau mkin teruk g la jumpe doktr =)

NIA SI DRUMSTICK said...

nape nk tggu follower 555??nak wat segment eaa..ehehehe..ke ade suprise tok special no tu..

PILOT LOVER said...

sis conferm hebat subjek autocad ni..hehe org minat jugak tapi bila dah masuk 3D terus lemb semacam.. anyway rehatkan tgn tu sis... semoga cepat sihat ye..amiinn ^_^

Liyaa Mf said...

Tau gak psl saket ni. Tp taktau lak ada senaman dea. Bagus laa. Leh prektik selalu sebelum penyakit tu become worst okeyyy! & kalau leh, rehatkan tangan tu at least after sejam dua wat keje. Nanti kalau saket tu maken teruk, kang takleh blogging lagi. Hihi

Orkid Edyliyne @ OrkEd said...

macam serius je... OE pernah dengar jugak pasal nie...
ada cara supaya kita tak kena...

semoga cepat sembuh... ^^

ayut said...

hahaha...ada jgk smpat berangan..cubit bru tau..tp takpe..mne tau jd kenyataan..amin :) smga sehat cepat k...tu nnt nk kena amek ubt ap tu?

*header baru la...btul2x edit mengedit ni.. :D

man said...

Siannya dia..hehehe

aku HaniAsyira said...

kalau tengah on0 boleh dikira tak sebagai senaman??

Cik Zaniff said...

kena p cek kt doktor le cmtu..nnti melarat cmne..hueee..cpt2 baik ye

dhiashahida said...

mnta dgn ibu je nak on9 smbil buat exercice tgn kat tetikus..larikk..;)

Sanji Ngatmi said...

mungkin salah posisi bila menaip kot.. rasanya pernah terbaca bila kita terlalu stress bila menaip kemungkinan boleh sampai tahap 'fracture disorder' ..

doktor katalah ..

Sanji Ngatmi said...

semoga diberi kesihatan .. ujian Allah ..

Cik Yatt said...

bukan kene oprate k klu kene sakit ni?

chemay said...

haaa selalu sangat on9 lettewww sampai sakit2 tangann. hihi
:P

chemay said...

eh ehhh kite no 555 laaa
:P

Dianaa said...

sape2 blogger tegar mesti ada sakit macam ni juga kan :D

Lady said...

ish ! ni kuat main mouse kot :) ops ! x tahu.

syakey said...

sakit ni sebenarnya sbb apa? jadi dengan sendiri nya?

eh eh, moga tangan tu cepat elok lah yerr.

Pykaa Pdott said...

pnah mak kawan pyka kna pnyakit nie jgak .

ainraus said...

ain penah dgr jugak selalu pegang mouse pun tak elok jugak.

hmmmm. harap nana dah sembuh. okay sayang? i miss you.