Friday, December 7, 2012

.DIY deco-deco.


Assalamualaikum..

Eh korang tahu tak yang meminati seni itu adalah sangat indah nilai nya ? Dulu masa zaman sekolah pernah jugak aku bercita-cita nak jadi Interior Designer (ID) macam Eric Leong. Ekeke. Walaupun tak dapat jadi macam Eric Leong, tapi berbekal kan minat terhadap seni aku tempuh jua. Arghh apekahh. Straight to the point aku nak share sikit hasil deco aku before raya haritu. Aku cuba seni hiasan dinding iaitu, Wall Stencil. Ecewahhh.

Wall Stencil ( Lukisan Stencil di dinding ) ni mengikut kadar ringkas pemahaman aku corak yang dicetak lalu ditekap ke di dinding dengan mengecatnya dan menghasilkan teknik corak yang dicop dan berulang-ulang. Paham ? Arghh tak paham takpe mari sini aku tunjuk contoh.

 
 
Okay, tengok dinding atas ni, corak bunga-bunga ni hasil cop aku dan ayah aku. Ini last minit punya keje. Idea dan keinginan nak buat dah lama tapi kena mintak persetujuan dari ayah aku la. Ayah aku kan bos besar. Pagi sebelum beliau pegi keje terus cakap kat aku, 'Akak, buat lah corak apa yang nak cop kat dinding balik nanti ayah beli cat malam kita cat dan cop dinding '. Huk okay aku punya lah kelam kabut cari corak ape nak buat, ayah aku nak simple-simple je. Memang tak sempat lah nak print ke hape corak yang berkenan. Terpaksa lah buat secara manual. Corak bunga-bunga tu ? Aku lukis buat 2,3 saiz atas kertas keras lepastu aku tebuk corak tu sebab nak cop cat ke dinding. 



Serius leceh sebab nak cop tu tanpa had dan sempadan bape ketol bunga ape tu semua, lenguh betul ketiak haku, mak ngan adik-adik aku tukang tengok je. Buat untuk 1 dinding je kat ruang tamu makan masa berjam-jam. Tapi bila da full 1 dinding, puas okay. Hewhew. Jimat betul takyah pakai kertas dinding ke, wallpaper ke. Cuma pakai kedrat yang tiada galang gantinya. Hui. Habis je raya ayah aku dah tanya 'Kak, tahun depan nak tukar corak ape pulak' Okay aku dah stat gugel dari sekarang. :)

Para-para atas ni pun DIY je noxx. Papan ayah aku memang banyak belakang rumah, ikut nak panjang mane, lepastu varnis skru kan ke dinding. Pasu-pasu tu pulak pegi kedai RM1.30, beli 8 ketul. Haa puas. DIY ni kan jimat sesuai lah untuk aku yang memang berjimat cermat ni. Hikhik.


Dah buat penat-penat lepastu gigih lah bergambar background dinding buat sendiri. Haha. Eh ni masa raya dulu. Sekarang dah muak mual dah aku tengok. Siap suruh ayah aku cat tutup balik corak tu. Haha. Sekarang ni memang nak DIY hape-hape memang aku kejekan umah ibu ayah aku. Tunggu lah nanti aku dah ada rumah sendiri dalam erti kata lain dah kawen eceewahh, tunggu lahh kalau boleh esbok pun aku nak DIY. Wakaka..




40 comments:

ezasunflower said...

wah cik nana memang kreatif... saya jer yg malas kemain nak deko2 umah ni.. hukhuk!

nur anis said...

lukis manual? dah macam print je tengok..sebab cantik tau...:)

Ctie Anis Nisa said...

cantik tu..kretip...

Aujinz said...

cantik cantik.. semua DIY memang jimat laa.. koh koh koh

Indah Mulya said...

puhh..anda tersngtla rajen nana! tp best DIY ni, ble google2 website yg bg idea utk DIY project ni..mmg berjam lah abes menelek satu2..meh tlg hias bilik indah plak..haha..tak sentuh pe pn lg nih..adoi

Mish Apple said...

Cantik, warna pun bangkit. *walaupun tak suka warna oren.

Chic Na said...

kreatif betul lah nana ni. boleh bukak home deco la. ataupun jd home deco consultant. huhu.. cantik ok. ;)

Cik Anis said...

santek kebaya tue ^^

Chic Na said...

takdenya cikna nak buat GA. tak reti la nana. huhuhu..

Icaa! said...

Akak. Cntik sangat. BTW, muke macam budak sekola. Seb baik tepi tuu ade tules officially graduate :P Macam mane na buat acuan corak? (Urk, panggil acuan keee? Bagitau la yer? :) Follow done!

cik nana said...


eza : hihi mekasihhh. awk dah kawen, best tau deco2 ni. rajin2 nanti rumah cantek, suami pasti syg. ecewahh. hikhik



anis : haah manual. sbb simple je kot..hihi btw mekasih ye :)



nisa : terima kasih. awk pun boleh cuba dear :)



Aujinz : kannnn jimat betullll. boleh beli rumah lagi sebijik. koh koh koh ;p



indah : haha rajin waktu2 tertentu je indah. hikhik. kannn mmg best lagi2 mase gugel2 cari idea design ke deco2 ke..haha bilik kite pun tak tercuit ni indahh ohoiii. hee :)



mish apple : hihi terima kasihh. oren byk jugak scheme colour. ada oren yg cantek ad jugak yg x :)



cikna : hihi boleh cikna. ada keje kosong tak nak jadi consultant ni. ekeke. btw tengs cikna :)..alaaa buat la GA cikna nak cekelat comeyyy tu. hihi



cik anis : mekasih dear :)



Ica : thank you ! hihi budak skola awk ke? JB kann nth2 sedara mara akk ke. haha..alahai syg taktau nak tunjuk camne. awk boleh gugel cari wall stencil nanti ada la cara camne nak buat acuan nye. :)

Nizam Ijam said...

wah... kreatifnya... nnt buat kat bilik saya pulak :)

saya dah update...

shasha yacob said...

kretipp, and naka cakap dah cantek dah tuh. simple tapi cantek. i loike :)

Syazwan Che Deraman said...

kalo wan la kan.
wan tak berani nak buat DIY macam ni kat dinding rumah.
kalo tak lawa.
jadi satu hal pulak.
ehehhe.

tapi mesti banyak benda yang perlu difikirkan kan sebelum pilih corak dan warna?

nampak sangat matching dengan lantai.

lawa!

Hidayah said...

cantik juga dinding yg ada bunga bunga kalau letak hiasan ek..?

selalu tgk kalau nak letak hiasan mcm tu wall nak kosong..

Icaa! said...

Hoho. Muke pon macam familiar sebab kite JB kat skudai. Gi kawad, kawad kat UITM Skudai. Kem, kem kat UITM Skudai. Eh, sdare ke kite nih? :P

✿A I N A A✿ said...

wahhhh cantiknyaaaa dinding tu.. warna pun, perghh meletop la... terbaik dari ladang meh!!! tambah2 ada model comel posing depan wall tu.... hehehe

fifie said...

Tidak pernah terfikir oleh daku idea sebegini rupa. haha. memang kreatif gila ah awak nana. Tabikkk okay

cik nana said...


nizam : oh terima kasih. nanti lah tunggu jadi consultant ke ID ke bolehlah. hikhuk :)



shasha : thanks dear ! i loike too. ngee



wan : eh wan, klu tak cuba tak tau. haha nak taknak kena berani try jugak. klu tak lawa, tutup cat semula. hik.tapi klu last minit punye keje tak byk pk dah, terussss je. haha asal sedap mata mandang.btw thank you !



hidayah : depends jugak. wall corak klu nak letak hiasan kena hiasan yg plain. cam pasu tu plain takde letak bunga sume. :)



Icaa : Lahh skudai memang dekat sgt dah. hikhik. UTM la syg bukan UiTM. lain tu.hihi. awk pernah nampak akk kot kat UTM. ehehe..



ainaa : ecewahwahwah kena puji 1 jela ena..dinding ke tuannye? hahaha. thanks ena :)



fifie : haha mekasih fie. ni i bagi la kat u idea sebegini. hikhik

miss cahaya said...

nice deco ! :)

boni kacak said...

wah...tangan awak ni berseni jugak ye?? bagusnya...

Liyaa Mf said...

Kreatipnyaaa! DIY ni memang jimat cuma nak kena rajen je. Cantek la wat camtu. Macam teringin nak buat pun ada. Tapi err macam byk keje je nak tampal corak2 tu. Hehehe. Corak tu kena buat byk2 atas kertas then tampal kat dinding ey? Pastu cat. Camtu?

shasha yacob said...

hihi. singgah petang.;)

cik nana said...


miss cahaya : thaks !



boni : bolehlah jugak sikit-sikit. ehehe.. :)



Liyaa : agak rumit jugak tapi best dan senang je..kite cume buat 2,3 keping corak camtu mase nak cat kat dinding kena buat satu2. tekap 1 corak lepastu cat then tekap lagi then cat lagi sampai ciap. ehehe kena tabah la buat. better mmg cari corak yg simple je sbb nak cat corak tu mudah.. :)



shasha : eh hai hai hai ! :)mekasih sudi singgah lagi :)


Jna marcello said...

cantikkkkkkkkkkkkkkk Na..
Nana dtg umah Na plz buat bilik Na mcm tuuuuu plzz...!

EH! td kita nk cmmnt pasal wan zack tp entry tu hilang da WHY?

cik nana said...


jna : boleh Naaaa boleh sangat tapi tanggung makan minum semua lah selama nak buat deco kat bilik Na tu. hikhik..jnaaaa, tadi updet jap entry tu, sila comment balik. hihi

Shiyda Aqma said...

wahhh cantiknya ! kreatiffnye dia ! ^^

ayut said...

terbaikkkk..i lke...ni skrg jgn lalu kat situ kang muntah plka tgk corak tu :D lg deko?? tang umah snrik tu mmg best...tp syg gak klu tak cantik cane??hahahaha

jaakechik said...

kreatiffnya...mmg cantik ler deko mcm tu..

gdsbnga said...

tak pernah terfikir benda macam ni boleh dapat dengan belanja yang murah ;o

ct kektus said...

ciss. awat kreatif sangat ni. jeles.


eh2, p beli pasu tu kat kedai 1.30 mane ek ? hehee

NIA SI DRUMSTICK said...

cantik laa nana..meh dtg umah nia plak..g buat deco2 bersama nana ni..ahaha

cik nana said...


shiyda : tenkiuuuu :)



jaa : terima kasih. simple dan yg paling penting jimatttt. ehehehe



bunga : so mulai dari skrg, marilah melakukan penjimatan untuk hasil yg ohsem. kikiki. tak payah belanje besar punnn. ;)



ct : hey hey awk pun bleh buat lah ct oi ! eh eh kedai 1.30 kat pekan ni ha :) awat ?



nia : thanks nia, nak nak tapi jauhhh a srwk tu syg oi. bak sini nia sponser tiket flight. hehe

ct kektus said...

kat pekan nenas ke?
eh2, memang kalerful or cat sendiri pasu tu. nampak comel lah pulak. saje tanya. :D

cik nana said...


ct : Eh2 lupe beli pasu ni memang colourful kat kdai 1.30 pontian. aikkk mane tau pekan nenas ea? kompiusss. sapekah cik ct kektus ni sbenarnye..hmmmm. heee

Orkid Edyliyne said...

wah cantik sangat... cik nana nie memang kreatif betullah... ^^

Sanji Ngatmi said...

nak tunjuk wall ... sekali tuan wall pon join gak ... hikhik

ct kektus said...

alaa, jb dengan pontian tu, bukanlah jauh mana pong. :D

aah budak utm. hehee


sorry late menjawab soalan. bz bebenor. hehee :D

Anonymous said...

I wаѕ wondeгing if you ever thought οf changіng the pagе
layout of your website? Its vеry well writtеn; I love whаt youve
got to say. But mаybe you could a little morе in the way of сontеnt ѕo peoρlе could connect with it
better. Youve got аn awful lot of text foг оnly having 1 or two рiсtuгes.
Maуbe уou соuld sρаce it оut bettеr?


Feel free to surf to my pagе - lose fat fast

Fizah said...

kreatip!

jom join

http://susunatursioca.blogspot.com/2013/04/sticky-post-giveaway-istimewa-mei-jom.html

.DIY deco-deco.


Assalamualaikum..

Eh korang tahu tak yang meminati seni itu adalah sangat indah nilai nya ? Dulu masa zaman sekolah pernah jugak aku bercita-cita nak jadi Interior Designer (ID) macam Eric Leong. Ekeke. Walaupun tak dapat jadi macam Eric Leong, tapi berbekal kan minat terhadap seni aku tempuh jua. Arghh apekahh. Straight to the point aku nak share sikit hasil deco aku before raya haritu. Aku cuba seni hiasan dinding iaitu, Wall Stencil. Ecewahhh.

Wall Stencil ( Lukisan Stencil di dinding ) ni mengikut kadar ringkas pemahaman aku corak yang dicetak lalu ditekap ke di dinding dengan mengecatnya dan menghasilkan teknik corak yang dicop dan berulang-ulang. Paham ? Arghh tak paham takpe mari sini aku tunjuk contoh.

 
 
Okay, tengok dinding atas ni, corak bunga-bunga ni hasil cop aku dan ayah aku. Ini last minit punya keje. Idea dan keinginan nak buat dah lama tapi kena mintak persetujuan dari ayah aku la. Ayah aku kan bos besar. Pagi sebelum beliau pegi keje terus cakap kat aku, 'Akak, buat lah corak apa yang nak cop kat dinding balik nanti ayah beli cat malam kita cat dan cop dinding '. Huk okay aku punya lah kelam kabut cari corak ape nak buat, ayah aku nak simple-simple je. Memang tak sempat lah nak print ke hape corak yang berkenan. Terpaksa lah buat secara manual. Corak bunga-bunga tu ? Aku lukis buat 2,3 saiz atas kertas keras lepastu aku tebuk corak tu sebab nak cop cat ke dinding. 



Serius leceh sebab nak cop tu tanpa had dan sempadan bape ketol bunga ape tu semua, lenguh betul ketiak haku, mak ngan adik-adik aku tukang tengok je. Buat untuk 1 dinding je kat ruang tamu makan masa berjam-jam. Tapi bila da full 1 dinding, puas okay. Hewhew. Jimat betul takyah pakai kertas dinding ke, wallpaper ke. Cuma pakai kedrat yang tiada galang gantinya. Hui. Habis je raya ayah aku dah tanya 'Kak, tahun depan nak tukar corak ape pulak' Okay aku dah stat gugel dari sekarang. :)

Para-para atas ni pun DIY je noxx. Papan ayah aku memang banyak belakang rumah, ikut nak panjang mane, lepastu varnis skru kan ke dinding. Pasu-pasu tu pulak pegi kedai RM1.30, beli 8 ketul. Haa puas. DIY ni kan jimat sesuai lah untuk aku yang memang berjimat cermat ni. Hikhik.


Dah buat penat-penat lepastu gigih lah bergambar background dinding buat sendiri. Haha. Eh ni masa raya dulu. Sekarang dah muak mual dah aku tengok. Siap suruh ayah aku cat tutup balik corak tu. Haha. Sekarang ni memang nak DIY hape-hape memang aku kejekan umah ibu ayah aku. Tunggu lah nanti aku dah ada rumah sendiri dalam erti kata lain dah kawen eceewahh, tunggu lahh kalau boleh esbok pun aku nak DIY. Wakaka..




40 comments:

ezasunflower said...

wah cik nana memang kreatif... saya jer yg malas kemain nak deko2 umah ni.. hukhuk!

nur anis said...

lukis manual? dah macam print je tengok..sebab cantik tau...:)

Ctie Anis Nisa said...

cantik tu..kretip...

Aujinz said...

cantik cantik.. semua DIY memang jimat laa.. koh koh koh

Indah Mulya said...

puhh..anda tersngtla rajen nana! tp best DIY ni, ble google2 website yg bg idea utk DIY project ni..mmg berjam lah abes menelek satu2..meh tlg hias bilik indah plak..haha..tak sentuh pe pn lg nih..adoi

Mish Apple said...

Cantik, warna pun bangkit. *walaupun tak suka warna oren.

Chic Na said...

kreatif betul lah nana ni. boleh bukak home deco la. ataupun jd home deco consultant. huhu.. cantik ok. ;)

Cik Anis said...

santek kebaya tue ^^

Chic Na said...

takdenya cikna nak buat GA. tak reti la nana. huhuhu..

Icaa! said...

Akak. Cntik sangat. BTW, muke macam budak sekola. Seb baik tepi tuu ade tules officially graduate :P Macam mane na buat acuan corak? (Urk, panggil acuan keee? Bagitau la yer? :) Follow done!

cik nana said...


eza : hihi mekasihhh. awk dah kawen, best tau deco2 ni. rajin2 nanti rumah cantek, suami pasti syg. ecewahh. hikhik



anis : haah manual. sbb simple je kot..hihi btw mekasih ye :)



nisa : terima kasih. awk pun boleh cuba dear :)



Aujinz : kannnn jimat betullll. boleh beli rumah lagi sebijik. koh koh koh ;p



indah : haha rajin waktu2 tertentu je indah. hikhik. kannn mmg best lagi2 mase gugel2 cari idea design ke deco2 ke..haha bilik kite pun tak tercuit ni indahh ohoiii. hee :)



mish apple : hihi terima kasihh. oren byk jugak scheme colour. ada oren yg cantek ad jugak yg x :)



cikna : hihi boleh cikna. ada keje kosong tak nak jadi consultant ni. ekeke. btw tengs cikna :)..alaaa buat la GA cikna nak cekelat comeyyy tu. hihi



cik anis : mekasih dear :)



Ica : thank you ! hihi budak skola awk ke? JB kann nth2 sedara mara akk ke. haha..alahai syg taktau nak tunjuk camne. awk boleh gugel cari wall stencil nanti ada la cara camne nak buat acuan nye. :)

Nizam Ijam said...

wah... kreatifnya... nnt buat kat bilik saya pulak :)

saya dah update...

shasha yacob said...

kretipp, and naka cakap dah cantek dah tuh. simple tapi cantek. i loike :)

Syazwan Che Deraman said...

kalo wan la kan.
wan tak berani nak buat DIY macam ni kat dinding rumah.
kalo tak lawa.
jadi satu hal pulak.
ehehhe.

tapi mesti banyak benda yang perlu difikirkan kan sebelum pilih corak dan warna?

nampak sangat matching dengan lantai.

lawa!

Hidayah said...

cantik juga dinding yg ada bunga bunga kalau letak hiasan ek..?

selalu tgk kalau nak letak hiasan mcm tu wall nak kosong..

Icaa! said...

Hoho. Muke pon macam familiar sebab kite JB kat skudai. Gi kawad, kawad kat UITM Skudai. Kem, kem kat UITM Skudai. Eh, sdare ke kite nih? :P

✿A I N A A✿ said...

wahhhh cantiknyaaaa dinding tu.. warna pun, perghh meletop la... terbaik dari ladang meh!!! tambah2 ada model comel posing depan wall tu.... hehehe

fifie said...

Tidak pernah terfikir oleh daku idea sebegini rupa. haha. memang kreatif gila ah awak nana. Tabikkk okay

cik nana said...


nizam : oh terima kasih. nanti lah tunggu jadi consultant ke ID ke bolehlah. hikhuk :)



shasha : thanks dear ! i loike too. ngee



wan : eh wan, klu tak cuba tak tau. haha nak taknak kena berani try jugak. klu tak lawa, tutup cat semula. hik.tapi klu last minit punye keje tak byk pk dah, terussss je. haha asal sedap mata mandang.btw thank you !



hidayah : depends jugak. wall corak klu nak letak hiasan kena hiasan yg plain. cam pasu tu plain takde letak bunga sume. :)



Icaa : Lahh skudai memang dekat sgt dah. hikhik. UTM la syg bukan UiTM. lain tu.hihi. awk pernah nampak akk kot kat UTM. ehehe..



ainaa : ecewahwahwah kena puji 1 jela ena..dinding ke tuannye? hahaha. thanks ena :)



fifie : haha mekasih fie. ni i bagi la kat u idea sebegini. hikhik

miss cahaya said...

nice deco ! :)

boni kacak said...

wah...tangan awak ni berseni jugak ye?? bagusnya...

Liyaa Mf said...

Kreatipnyaaa! DIY ni memang jimat cuma nak kena rajen je. Cantek la wat camtu. Macam teringin nak buat pun ada. Tapi err macam byk keje je nak tampal corak2 tu. Hehehe. Corak tu kena buat byk2 atas kertas then tampal kat dinding ey? Pastu cat. Camtu?

shasha yacob said...

hihi. singgah petang.;)

cik nana said...


miss cahaya : thaks !



boni : bolehlah jugak sikit-sikit. ehehe.. :)



Liyaa : agak rumit jugak tapi best dan senang je..kite cume buat 2,3 keping corak camtu mase nak cat kat dinding kena buat satu2. tekap 1 corak lepastu cat then tekap lagi then cat lagi sampai ciap. ehehe kena tabah la buat. better mmg cari corak yg simple je sbb nak cat corak tu mudah.. :)



shasha : eh hai hai hai ! :)mekasih sudi singgah lagi :)


Jna marcello said...

cantikkkkkkkkkkkkkkk Na..
Nana dtg umah Na plz buat bilik Na mcm tuuuuu plzz...!

EH! td kita nk cmmnt pasal wan zack tp entry tu hilang da WHY?

cik nana said...


jna : boleh Naaaa boleh sangat tapi tanggung makan minum semua lah selama nak buat deco kat bilik Na tu. hikhik..jnaaaa, tadi updet jap entry tu, sila comment balik. hihi

Shiyda Aqma said...

wahhh cantiknya ! kreatiffnye dia ! ^^

ayut said...

terbaikkkk..i lke...ni skrg jgn lalu kat situ kang muntah plka tgk corak tu :D lg deko?? tang umah snrik tu mmg best...tp syg gak klu tak cantik cane??hahahaha

jaakechik said...

kreatiffnya...mmg cantik ler deko mcm tu..

gdsbnga said...

tak pernah terfikir benda macam ni boleh dapat dengan belanja yang murah ;o

ct kektus said...

ciss. awat kreatif sangat ni. jeles.


eh2, p beli pasu tu kat kedai 1.30 mane ek ? hehee

NIA SI DRUMSTICK said...

cantik laa nana..meh dtg umah nia plak..g buat deco2 bersama nana ni..ahaha

cik nana said...


shiyda : tenkiuuuu :)



jaa : terima kasih. simple dan yg paling penting jimatttt. ehehehe



bunga : so mulai dari skrg, marilah melakukan penjimatan untuk hasil yg ohsem. kikiki. tak payah belanje besar punnn. ;)



ct : hey hey awk pun bleh buat lah ct oi ! eh eh kedai 1.30 kat pekan ni ha :) awat ?



nia : thanks nia, nak nak tapi jauhhh a srwk tu syg oi. bak sini nia sponser tiket flight. hehe

ct kektus said...

kat pekan nenas ke?
eh2, memang kalerful or cat sendiri pasu tu. nampak comel lah pulak. saje tanya. :D

cik nana said...


ct : Eh2 lupe beli pasu ni memang colourful kat kdai 1.30 pontian. aikkk mane tau pekan nenas ea? kompiusss. sapekah cik ct kektus ni sbenarnye..hmmmm. heee

Orkid Edyliyne said...

wah cantik sangat... cik nana nie memang kreatif betullah... ^^

Sanji Ngatmi said...

nak tunjuk wall ... sekali tuan wall pon join gak ... hikhik

ct kektus said...

alaa, jb dengan pontian tu, bukanlah jauh mana pong. :D

aah budak utm. hehee


sorry late menjawab soalan. bz bebenor. hehee :D

Anonymous said...

I wаѕ wondeгing if you ever thought οf changіng the pagе
layout of your website? Its vеry well writtеn; I love whаt youve
got to say. But mаybe you could a little morе in the way of сontеnt ѕo peoρlе could connect with it
better. Youve got аn awful lot of text foг оnly having 1 or two рiсtuгes.
Maуbe уou соuld sρаce it оut bettеr?


Feel free to surf to my pagе - lose fat fast

Fizah said...

kreatip!

jom join

http://susunatursioca.blogspot.com/2013/04/sticky-post-giveaway-istimewa-mei-jom.html